دوره 6، شماره 60، خرداد 1402، صفحات 199 - 215
نویسندگان : مژگان فریدون نژاد *

چکیده :
اضطراب ریاضی می‌تواند تأثیر منفی بزرگی بر موفقیت زندگی و رضایتمندی فرد بگذارد و باید آن را در مراحل اولیه تشخیص داد و درمان کرد. معلمان نقش بزرگی در القای حس اضطراب ریاضی به دانش آموزان بازی می‌کنند و می توانند با اتخاذ روش های به روز و کارآمد تدریس، با این معضل یادگیری در دانش اموزان مقابله نمایند. یکی از روش های تدریس موثر و کارآمد، الگوی تدریس مدیریت آموزش می باشد. هدف اصلی از الگوی تدریس مدیریت آموزش استفاده عملی از نکات کلیدی تعلیم و تربیت مانند خودکارآمدی، خودآگاهی، تدبر، تفکر انتقادی، تفکر منطقی، قضاوت علمی، عادت ورزی به کاوشگری و حل مسئله، رسیدن به سطوح بالای یادگیری و ... است تا شاگردان بتوانند مطالب درسی را به شکل مفهومی دریابند و در فکر خود پاینده بدارند. نتایج بررسی اثر تدریس با الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری دانش آموزان گروه های گواه و آزمایش، حاکی از معناداری تأثیر استفاده از الگوی مدیریت آموزش نسبت به الگوهای سنتی در یادگیری و مطالعه دانش آموزان و همچنین کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان می باشد. در این پژوهش ضمن معرفی الگوی تدریس مدیریت آموزشی با بیان نتایج تحقیقات انجام شده، اثربخشی این الگوی تدریس نسبت به روش های مرسوم سنتی بررسی می گردد.

کلمات کلیدی :
تدریس، الگوی مدیریت آموزش، اضطراب ریاضی، دانش آموز


مشاهده مقاله
192
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۴ دی ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۲۰ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۸ خرداد ۱۴۰۲