دوره 6، شماره 66، آذر 1402، صفحات 156 - 166
نویسندگان : آرمین خدایی عنبران و مجید شاهی گنزق * و آیسا حسن زادگان و نگین وحید تازه کند و نگین سرو قامت

چکیده :
تحقیق حاضر با هدف مروری بر ارزشیابی در سازمان ها صورت گرفته است. هدف از ارزشیابی شناسایی میزان اثربخشی و همچنین کارآمدی اعضای یک سازمان است. منظور از عملکرد کارکنان، هر نوع تلاش و فعالیتی است که به واسطه آن اهداف سازمان محقق می شوند. وجود واحد منابع انسانی و سنجش عملکرد کارکنان در پیشرفت و موفقیت سازمان ها از اهمیت زیادی برخوردار است و آنها به خوبی این موضوع را درک کرده اند که موفقیت یک سازمان تنها از طریق عملکرد کارکنان آن رخ خواهد داد. بنابراین، اگر ارزیابی در سازمان ها به صورت درست و اصولی انجام نشود، مشکلات متعددی را برای سازمان به وجود خواهدآورد. روش: تحقیق حاضر با استفاده از روش فراترکیب نگاسته شده است. ابتدا واژه هایی مثل ارزشیابی را در پایگاه های اطلاعاتی SID،CIVILICA،MAGIRAN،GANBETA،NOORMAGS،ENSANI.IRجست و جو کرده و درمرحله اول 76 مقاله مرتبط با موضوع گردآوری شد. در مرحله دوم با پالایش مقالات و انتخاب موضوعات نزدیک 47 مقاله گزینش شد و درنهایت در مرحله سوم 23مقاله که نزدیک ترین تحقیقات با موضوع تحقیق بودند ، جهت استفاده به عنوان منبع انتخاب گردیدند. نتایج: برای اینکه مدیر هر سازمان از میزان عملکرد کارکنان اطلاع یابد، و همسویی فعالیت های سازمان را با اهداف آن بسنجد، اینکه برنامه قبلی سازمان را تغییر دهد یا طبق همان برنامه پیش بروند، تا چه اندازه به اهداف دست یافته اند و کجای مسیر هستند، لازم است ارزشیابی صورت بگیرد. در واقع می توان گفت ارزشیابی سلامتی فعالیت های سازمان در مسیر برنامه ریزی شده را تضمین می کند.

کلمات کلیدی :
ارزشیابی، ارزیابی عملکرد، سازمان، عملکرد کارکنان


مشاهده مقاله
107
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۴ آبان ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۴ آذر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۰۲ دی ۱۴۰۲