دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 13 - 31
نویسندگان : نگین جباری * و شایان زیارتبان و حمیده سوخته سرایی

چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی نیازهای آموزشی زندانیان بیسواد زندان امیرآباد استان گلستان در ابعاد فرهنگی و اجتماعی به منظور ارتقای سطح دانش آنان می‌باشد. روش پژوهش حاضر کاربردی از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام متخصصان تعلیم و تربیت و کارمندان زندان‌ها و زندانیان زندان امیرآباد استان گلستان است. روش نمونه‌گیری نوع کمی بدین صورت است که با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی تعداد 300 زندانی و 25 مدیر و کارمندان امور زندانیان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. و روش نمونه‌گیری روش کیفی از نوع گوله برفی است به طوری که با شناسایی خبرگان و قانون‌اشباع از 25 متخصص تعلیم و تربیت مصاحبه به عمل آمد ابزار پژوهش شامل مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه محقق‌ساخته 50 گویه‌ای با 6 مولفه‌ی ‌اصلی بعد اجتماعی (عوامل فردی، عوامل ارتباطی و عوامل شهروندی) و بعد فرهنگی (عوامل ملی مذهبی، عوامل هنری و عوامل سلامت) است. نتایج تجزیه و تحلیل مصاحبه‌های پژوهش نشان داد که 6 مولفه‌ی‌اصلی بعد اجتماعی (عوامل فردی، عوامل ارتباطی و عوامل شهروندی) و بعد فرهنگی (عوامل ملی مذهبی، عوامل هنری و عوامل سلامت) با 50 خرده مولفه نیازهای آموزشی زندانیان بیسواد زندان امیرآباد استان گلستان در ابعاد فرهنگی و اجتماعی به منظور ارتقای سطح دانش آنان هستند. در حالت کلی(مجموع زندانیان و کارکنان زندان‌ها) در وضعیت موجود در بعد اجتماعی عوامل فردی بیشترین و کیفیت عوامل شهروندی کمترین رتبه را به خود اختصاص داده است و در بعد فرهنگی عوامل سلامت بیشترین و کیفیت عوامل ملی مذهبی کمترین رتبه را به خود اختصاص داده است.

کلمات کلیدی :
نیازهای آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، زندانیان


مشاهده مقاله
174
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۶ آذر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ شهریور ۱۴۰۲