دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 118 - 126
نویسندگان : محمد جواد ایزدی *

چکیده :
تشویق و تنبیه از جمله عواملی هستند که در انجام هر کاری به خصوص امر یادگیری نقش پررنگی دارند. که این دو بسته به روش به کار گیریشان می توانند اثر متفاوتی داشته باشند. با این وجود باید راهی یافت که همه افراد بالاخص معلمان با استفاده از روش های صحیح تشویق، نحوه درست تنبیه و همچنین با آگاهی از تاثیر تشویق و تنبیه در یادگیری در جهت القای یادگیری موثر گام نهند. حال آنکه تشویق و تنبیه به چه روشی دارای تاثیر منفی و به کدامین روش موجب تاثیر مثبت می شود موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. در این مقاله برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده و با بررسی کتب و مقالات مرتبط این مقاله نوشته شده است. در ابتدا تعریفی علمی از تشویق و تنبیه و سپس راهکار ها و روش های صحیح تشویق و تنبیه و اثرات آن بر رویه تحصیلی و تربیتی کودکان و نوجوانان آمده است و به این می پردازیم که کدام روشها درست و صحیح و کدامیک دارای تاثیر منفی در یادگیری دانش آموزان می باشند. در این مقاله به صورت مفصل روش های مختلف تشویق و تنبیه مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه گرفته شد که روشهایی از جمله کم توجهی، جایگزین تنبیهات فیزیکی شود چراکه تنبیه بدنی آثار زیان باری بر فرد دارد، ضمن اینکه آثار این تشویق ها و تنبیهات متوجه یادگیری نیز می شوند و می توانند مسیر یادگیری را دگرگون کنند.

کلمات کلیدی :
تشویق، تنبیه، تربیت، معلم، کودک، نوجوان


مشاهده مقاله
170
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۹ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۳ تیر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ شهریور ۱۴۰۲