دوره 6، شماره 60، خرداد 1402، صفحات 183 - 188
نویسندگان : لیلا محبی * و مریم ملکی و وحید بنیسی

چکیده :
فرهنگ سازمانی، به عنوان عامل بقای سازمان ها و فراهم نمودن رشد سازمانی آنها در نظر گرفته می شود. سازمانی که قادر به توسعه فرهنگ سازمانی خود نباشد قادر به بقا نخواهد بود و یادگیری سازمانی و فرهنگ یادگیری نقش بنیادی در توسعه ی فرهنگ سازمانی در سازمان دارا می باشد. فرهنگ سازمانی الگوی مشترک فکر کردن، احساس کردن و عکس ‌العمل‌ نشان دادن در یک گروه از انسانها می باشد. معمولاً واحدهای مختلف درون یک سازمان، فرهنگ ‌های متفاوتی دارند. مدیران با رفتار سازمانی خود، با روشهایی که برای مدیریت بحران‌ها و رفع مشکلات به‌کار میگیرند، با مراسم‌ ها و نمادها و تنبیه‌ ها و تشویق‌ ها، نقش مهمی در شکل‌گیری و تغییر و تعدیل فرهنگ ‌ها ایفا می‌کنند. در سازمان های آموزشی، فرهنگ سازمانی نقش مهمی در تولید فرهنگ کارتیمی و دستیابی به مزایای فرایند مشارکت و تشریک مساعی دارد. نظام های آموزشی با توجه به اهداف وماموریت آنان که مهم ترین آن تربیت نیروی انسانی کارآمد برای سایر نهادهای جامعه است از جایگاه ویژه ای برخوردار است و دانشگاه ها نیز مهمترین و کلیدی ترین سازمان های آموزشی هستند که علاوه بر تربیت نیروی انسانی پاسخگوی نیاز های اجتماعی برای کسب و اشاعه دانش و فناوری می باشند. امروزه نظام های مدیریت عملکرد به یکی از ابزار های مهم مدیریتی تبدیل شده است.

کلمات کلیدی :
فرهنگ سازمانی، عملکرد سازمانی، سازمان آموزشی


مشاهده مقاله
214
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۴ دی ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۵ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۸ خرداد ۱۴۰۲