دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 83 - 97
نویسندگان : زهرا شریفی *

چکیده :
انگیزه به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته میشود که به رفتار، نیرو و جهت میدهند و رفتار را در جهت یک هدف فعال میسازند. محققان به طور کلی انگیزه را به دو دستۀ درونی و بیرونی تقسیم می‌کنند. انگیزۀ درونی، میل و اشتیاق برای انجام کاری است که حتی بدون وجود پاداش بیرونی، برای شخص، بسیار ارزشمند یا لذت‌بخش است. اما انگیزۀ بیرونی تمایل به انجام کاری است که نتیجه یا پاداش خاصی را برای شخص به ارمغان می‌آورد .انگیزۀ یادگیری در دانش‌آموزان، به معنای تمایل درونی آن‌ها برای مشارکتِ طولانی مدت و با کیفیت، در فرآیند یادگیری، و متعهد ماندن به این فرآیند است. این تمایل می‌تواند ناشی از انگیزه‌های درونی یا منابع بیرونی باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انگیزه در یادگیری و راهکارهای ایجاد آن در دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که انگیزه یكی از مهم‌ترین عناصر یادگیری و آموزش اثربخش است که باعث آماده ساختن دانش‌آموز برای یادگیری، فعال نگه‌داشتن او در طول یادگیری و افزایش توجه و دقت وی برای تمركز بیشتر می شود.

کلمات کلیدی :
انگیزه، یادگیری، دانش آموزان، راهکار


مشاهده مقاله
372
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۲ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ مرداد ۱۴۰۲