دوره 7، شماره 70، فروردین 1403، صفحات 1 - 20
نویسندگان : افشین موسوی * و آرشیدا صیادی و شهین غیاثی

چکیده :
تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گرداوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است. همچنین در این پژوهش از شیوه پیمایشی نیز برای گردآوری داده ها استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش اموزان متوسطه دوم شهر ایلام که تعداد آنها در حدود 10729 نفر می¬باشد. حجم نمونه در این پژوهش بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران برابر با 371 نفر بود. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت خوشه ای مرحله ای بود. پرسشنامه سنجش خلاقیت که به آزمون سنجش خلاقیت عابدی مشهور است که دراین تحقیق استفاده گردید و همچنین برای هوش هیجانی از پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن وبرای شادکامی از آزمون شادکامی آکسفورد استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 صورت گرفت. پژوهش نشان داد که میزان پایایی مقیاس خلاقیت در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر ایلام برابر با 76/0(معادل 0/76درصد) است. بنابراین، پرسشنامه خلاقیت در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر ایلام در پژوهش حاضر از پايايی مناسبی برخوردار بوده است. همچنین پژوهش نشان داد که که میزان پایایی مقیاس هوش هیجانی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر ایلام برابر با81/0(معادل 0/81 درصد) است. بنابراین، پرسشنامه هوش هیجانی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر ایلام در پژوهش حاضر از پايايی مناسبی برخوردار بوده است. همچنین این تحقیق نشان داد که میزان پایایی مقیاس شادکامی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر ایلام برابر با 84/0(معادل 0/84 درصد) است. بنابراین، پرسشنامه شادکامی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر ایلام در پژوهش حاضر از پايايی مناسبی برخوردار بوده است. و در آخر نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین هوش هیجانی با خلاقیت در دانش آموزان متوسطه دوم شهر ایلام رابطه معنادار وجود دارد. بین هوش هیجانی و شادکامی در دانش آموزان متوسطه دوم شهر ایلام رابطه معنادار وجود دارد. بین شادکامی و خلاقیت در دانش آموزان متوسطه دوم شهر ایلام رابطه معنادار وجود دارد.

کلمات کلیدی :
هوش هیجانی، خلاقیت، شادکامی، دانش آموزان، ایلام


مشاهده مقاله
106
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۸ آذر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۵ بهمن ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۶ فروردین ۱۴۰۳