دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 30 - 46
نویسندگان : بهاره ادیب فر * و طاهره خلیلی میبدی و حدیثه سادات میرهادی و سکینه اسدی

چکیده :
آموزش و پرورش به عنوان اساسی ترین نهاد تربیتی کشور پایه گذار شخصیت دینی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادي و اجتماعی نسل آینده است. امروزه، مهمترین دغدغه نظام آموزش و پرورش یک کشور، ایجاد بستري مناسب جهت رشد و تعالی سرمایه هاي فکري در جامعه اطلاعاتی و دانایی محور می باشد. از این رو، نظام آموزشی را زمانی میتوان کارآمد و موفق دانست که عملکرد تحصیلی و متعاقب آن موفقیت در زندگی وشغل آینده دانش آموزان آن در دوره های مختلف دارای بیشترین و بالاترین رقم باشد. با توجه به اینکه تصمیم‌گیری درباره انتخاب شغل و حرفه آینده، یکی از مهمترین و سرنوشت‌سازترین موضوعات در زندگی هر دانش آموز به حساب می‌آید، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تیپ های شخصیتی و آینده شغلی دانش آموزان بر اساس نظریه جان هالند و به روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که شخصیت هر دانش آموز می‌تواند نقش مهمی در انتخاب شغل آینده و به‌طورکلی در زندگی حرفه‌ای او داشته باشد. براساس این نظریه، دانش آموزان را می‌توان از نظر شخصیتی در یکی از شش تیپ واقع‌گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور و قراردادی طبقه‌بندی کرد.

کلمات کلیدی :
شخصیت، آینده شغلی، دانش آموزان، نظریه جان هالند


مشاهده مقاله
193
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۱ تیر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ مرداد ۱۴۰۲