دوره 1، شماره 1، تیر 1397، صفحات 40 - 46
نویسندگان : فرشته خدایی *

چکیده :
این پژوهش با هدف شناسایی أثر آموزش راه‌حل مدار کوتاه مدت بر افزایش سطح سازگاری دختران دبیرستانی ناسازگار انجام گرفت، پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون، با گروه کنترل اجرا شد. گردآوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 97-96 شهرستان ایلام بود که به روش تصادفی، سه دبیرستان انتخاب شد و نمونه ای شامل 40 نفر از نمرات پایین‌ تر از میانگین انتخاب گردید و به صورت تصادف در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابتدا هر دو گروه در پیش آزمون سنجیده شدند، سپس گروه آزمایش طی شش جلسه تحت آموزش گروهی راه حل مدار کوتاه مدت قرار گرفتند و مجددا در پس آزمون هر دو گروه به سنجش در آمدند. نتایج تفاوت معنادار میان گروه آزمایش و گواه را نشان داد (05/0>P). بر این اساس می‌توان گفت مشاوره گروهی راه‌حل مدار کوتاه مدت بر افزایش میزان سازگاری دانش آموزان مؤثر بوده است.

کلمات کلیدی :
آموزش راه‌حل مدار کوتاه مدت، سازگاری، دختران دبیرستانی