دوره 5، شماره 50، مرداد 1401، صفحات 390 - 422
نویسندگان : نیایش سروش * و افسانه شهرکی و طوبی شهرکی و فهیمه وارسته سیستانی نژاد

چکیده :
با پیشرفت علم و تکنولوژی و صنعتی شدن زندگی جوامع بشری و افزایش زندگی شهرنشینی و از طرفی گسترش روزافزون استفاده از تلفن‌های هوشمند و حضور گسترده افراد جامعه در فضای مجازی موجب شده‌است سطح مراودات اجتماعی کاهش یابد و به تبع آن هوش هیجانی در تمامی سطوح سنی با تهدیدی جدی مواجه گردد امروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع جدید در حوزه روان شناسی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، مبین نقش هوش هیجانی و مولفه های آن در جنبه های مختلف زندگی فرد همچون پیشرفت تحصیلی، ازدواج ، شغل و روابط اجتماعی می‌باشد.در شهر جزینک از جامعه آماری معین و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی از 62 نفر از دانش آموزان ابتدایی (دوره دوم )پایه های چهارم و پنجم و ششم با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای گزینش نموده و مورد بررسی قرار گرفتند فرض اصلی پژوهش بر این بود که هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان ابتدایی دوره دوم شهر جزینک رابطه معناداری دارد در این پژوهش برای دریافت اطلاعات هوش هیجانی دانش آموزان از پرسش نامه هوش هیجانی مایر و سالووی (1997) و از پرسش نامه 15 سوالی استفاده شد.

کلمات کلیدی :
هوش هیجانی، سازگاری احتماعی، دانش آموز، پیشرفت تحصیلی


مشاهده مقاله
358
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۳ آذر ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۲۱ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۳ مرداد ۱۴۰۱