دوره 2، شماره 21، اسفند 98، صفحات 83 - 92
نویسندگان : منصور سلطانی نژاد و ابوذر عرب زاده *

چکیده :
در هر نظام آموزشی، پیشرفت تحصیلی به‌عنوان مهم‌ترین شاخص توفیق فعالیت‌های علمی و آموزشی محسوب می شود، بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از اهمیت خاصی نزد پژوهشگران علوم تربیتی و روان شناسی برخوردار است.. در همین راستا، هدف این پژوهش، بررسی این موضوع است که آیا بین عملکرد در آزمون استروپ و تنظیم هیجانی با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟ مواد و روش کار: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهر مشهد است. با روش نمونه‌گیری خوشه ای ابتدا از ناحیه های مختلف یک ناحیه به‌ تصادف انتخاب شد و در ادامه از مدارس پسر موجود در مقطع متوسطه، یک مدرسه به‌تصادف انتخاب شد که 120 نفر از دانش آموزان به‌ تصادف از سه‌پایه تحصیلی متفاوت، انتخاب شدند. در این پژوهش، از آزمون استروپ، مقیاس تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی(CERQ-P) و معدل دانش آموزان به منظور سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. روش آماری: برای تجزیه‌وتحلیل داده ها، از مدل آماری رگرسیون چندمتغیری به‌منظور مشخص کردن رابطه ی متغیرهای موردنظر، با استفاده از نرم‌افزار SPSS19 صورت گرفت. نتایج: تحلیل یافته‌ها نشان داد بین عملکرد در آزمون استروپ و تنظیم هیجانی با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (05/0>P). بحث: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، از آموزش های مبتنی بر بهبود کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجانی می توان برای بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان استفاده کرد.

کلمات کلیدی :
آزمون استروپ، تنظیم هیجان، دانش آموزان، پیشرفت تحصیلی