دوره 5، شماره 56، بهمن 1401، صفحات 114 - 124
نویسندگان : نرمین فرجی *

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت‌های مدیریتی مدیران بر خودکارآمدی و رشد رفتارهای اخلاقی معلمان انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان مقطع ابتدایی شهرستان مریوان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 1030 نفر (70 نفر مدیر و 960 نفر معلم) بودند. از بین جامعه آماری براساس جدول مورگان و بعد از مشورت با اساتید محترم، تعداد 333 نفر (59 نفر مدیر و 274 نفر معلم) به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مهارت‌های مدیریتی مدیران کاتز (1974)، خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) و سیاهه رفتار اخلاقی لوزیر (1990) بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون ماتریس همبستگی و رگرسیون چندگانه گام به گام و با کمک نرم افزار spss نسخه 26 تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل‌ها نشان دادند رابطه معناداری بین مهارت های مدیریتی مدیران با خودکارآمدی و رشد رفتارهای اخلاقی معلمان وجود دارد. همچنین 63/0 درصد از خودکارآمدی و رفتارهای اخلاقی معلمان را مهارت های مدیریتی مدیران پیش‌بینی می‌کند. براساس نتایج حاصل می‌توان بیان نمود که مهارت های مدیریتی مدیران نقش اساسی در عملکرد معلمان و بالا بردن رفتارهای اخلاقی آنها دارد که باید به آن توجه ویژه‌ ای کرد.

کلمات کلیدی :
مهارت‌های مدیریتی، خودکارآمدی، رفتار اخلاقی، معلمان و مدیران


مشاهده مقاله
234
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۶ مرداد ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۳ آذر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۳۰ بهمن ۱۴۰۱