دوره 5، شماره 56، بهمن 1401، صفحات 55 - 70
نویسندگان : فاطمه فاخری * و مینو طباطبایی

چکیده :
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیرآمـوزش مهارتهای حرفه ای معلم بر پایه الگوی گوردون برخودباوری و انگیزه پیشرفت دانـش آمـوزان دختر پایه ششم ابتدایی بوده است. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون اسـت . جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی معلمان و دانش آموزان دختر شهر خرمشهر در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه شامل 40 نفر دانش آموزان دختر پایه ششم و 4 معلم آنها بوده است که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری به کار رفته در این پژوهش شامل پرسشــنامه خودباوری آزادی (1389) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت برنارد واینر(1978) بوده است.ابتدا از دانش آموزان 4 کلاس پایه ششم پیش آزمون خودباوری و انگیزه پیشرفت گرفته شدسپس از بـين ايـن افـراد ، 40 دانـش آمـوز كـه نمـره كسـب شـده آن هـا پایین تر از همــه بــود، بــه طــورتصــادفي در دو گــروه آزمــايش و كنتــرل جايگزين شـدند پـس از آمــوزش مهارتهای حرفه ای معلم برپایه الگوی گوردون بــه معلمــان گــروه آزمــايش( در طــي 12جلسه 45 دقیقه‌ای) از آزمـودني هـا پـس آزمـون بـه عمـل آمـد. به منظورتجزیه و تحلیل داده ها در بخش روشهای آمارتوصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از تحلیل کوواریانس با SPSS 23 استفاده شد .نتایج به دست آمده نشان داد که میزان خودباوری و انگیزه پیشرفت در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بیشتر و تفاوت بین میانگینهای آنها معنادار است. بنابراین آموزش مهارتهای حرفه ای معلم برپایه الگوی گوردون بــه معلمــان بر خودباوری و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر پایه ششم تاثیر معناداری داشته است.. بنابراین آموزش مهارتهای حرفه ای بر پایه الگوی گوردون به دلیل استفاده از فنونی مانند افزایش « زمان تدریس، یادگیری» ، بهبود کیفیت رابطه ی معلم – شاگردی، ایجاد «تعاریف عملی» برای مفروضاتی مثل« احترام به خواسته های دانش آموزان»،« تعلیم و تربیت موثر»، «جو کلاس» «آزادی یادگیری» « تعلیم و تربیت انسانی» « معلم به عنوان شخص مرجع»، «ایجاد ارتباط دو جانبه »، خودباوری و انگیزه پیشرفت دانش آموزان را بهبود بخشیده است.

کلمات کلیدی :
مهارت های حرفه ای، معلم، الگوی گوردون، خودباوری، انگیزه پیشرفت


مشاهده مقاله
256
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۴ شهریور ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۷ آذر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۳۰ بهمن ۱۴۰۱