دوره 2، شماره 21، اسفند 98، صفحات 75 - 82
نویسندگان : مریم محسنی زاده * و ویدا اندیشمند

چکیده :
اختلال ویژه یادگیری یکی از مباحث مهم در بررسی عملکرد تحصیلی به شمار می‌رود. دانش آموزان با اختلال یادگیری، باوجود داشتن هوش متوسط یا بالاتر نسبت به همسالان خود و بهره‌مندی از شرایط مناسب آموزشی، درزمینه ی خواندن ، نوشتن و ریاضی مشکلات زیادی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد نقص در کارکردهای اجرایی تا حد زیادی پیش‌بینی کننده عملکرد ضعیف تحصیلی است. کارکردهای اجرایی به فرآیندهای شناختی ( مانند برنامه‌ریزی، حافظه کاری، بازداری و حل مسئله) گفته می‌شود که در تکالیف یادگیری و کنش های هوشی به افراد کمک می‌کند. دانش آموزان برای یادگیری تکالیف درسی باید به این مهارت‌ها تسلط داشته باشند. بیشتر کودکان آنها را خودبه‌خود می‌آموزند ولی کودکان دارای اختلال یادگیری باید این مهارت‌ها را آموزش ببینند. در سال‌های اخیر به آموزش کارکردهای اجرایی در فرآیندهای یادگیری توجه زیادی شده است، زیرا نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان دارند. در مطالعه مروری حاضر، نتایج پژوهش‌های مختلف از طریق مطالعه کتب و مقالات مرتبط در پایگاه‌های اینترنتی نشریات و مجلات معتبر در حوزه روانشناسی ، در خصوص کودکان با اختلالات ویژه یادگیری و ارتباط آن باکارکردهای اجرایی مورد توجه قرارگرفته است.

کلمات کلیدی :
اختلال ویژه یادگیری ،کارکرد های اجرایی، کودکان