-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات3,368
-
تعداد نویسندگان7,156
-
مقالات پذیرش شده1,298
-
مقالات رد شده2,070
-
درصد پذیرش38.54%
-
درصد عدم پذیرش61.46%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,169,195

راهبردهای مشاوران برای توسعه سلامت روانی دانشآموزان
دوره 6، شماره 66، آذر 1402، صفحات 142 - 155
1- دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اهواز
چکیده :
همه انسانها در هر رتبه و مقامی که باشند، همیشه نیازمند مشورت با صاحبان اندیشه و خرد هستند. به سخن دیگر، احساس نیاز به مشورت در انسان از نشانههای خردگرایی، کمال و تحول مطلوب شخصیت است. یکی از مهمترین اموری که مشاوران نقش ارزندهای در توسعه آن دارند، سلامت روانی میباشد. سلامت روانی به قابلیت برقراری ارتباط هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی بهطور منطقی، عادلانه و مناسب گفته میشود. دانشآموزی که از ایمنی روانی برخوردار است؛ توانایی احترام به خود را داراست و میتواند تواناییهایش را در حد واقعی قلمداد کند. ما در این مقاله بعد از بررسی یافتههای مقالات، اسناد و پایگاههای اینترنتی معتبر در این حوزه ابتدا به توضیح مفاهیمی همچون سلامت روانی، مشاوره، خودتنظیمی هیجانی، آموزش خودمراقبتی پرداخته و ثانیا در زمینه عوامل موثر بر سلامت روانی دانشآموزان، نقش مشاور بر آن و الگوهای ارائه شده مطالبی را بیان کردهایم. روش تحقیق تجزیه و تحلیل کتابخانهای- مروری است که به شیوه توصیفی انجام شده است. نتایج بررسیها حاکی از آن میباشد که ارتقای سلامت روانی دانشآموزان از بروز اختلالات روانی در آنهای جلوگیری بهعمل میآورد و مشاوران میتوانند با راهبردهایی از قبیل آموزش خودمراقبتی، آموزش خودتنظیمی هیجانی، آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان و والدین آنها نقش موثری در بهبود وضع روانشناختی مدارس ایفا کنند.
کلمات کلیدی :
- 454
- 75
- 1402/07/02
- 1402/08/20
- 1402/10/02





