-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات3,368
-
تعداد نویسندگان7,156
-
مقالات پذیرش شده1,298
-
مقالات رد شده2,070
-
درصد پذیرش38.54%
-
درصد عدم پذیرش61.46%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,168,959

تأثیر اشتغال به شبکه های اجتماعی بر سازگاری دانش آموزان با نقش واسطه گری سبک های فرزندپروری والدین: مورد مطالعه دانش آموزان پسر پایه ی ششم برازجان
دوره 8، شماره 89، آبان 1404، صفحات 73 - 92
1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، مؤسسه آموزش عالی فردوس رهجویان دانش برازجان، برازجان، ایران
2- استادیار گروه مطالعات تربیتی و برنامه ریزی درسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
3- استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، مؤسسه آموزش عالی فردوس رهجویان دانش برازجان، برازجان، ایران
چکیده :
هدف این پژوهش، «بررسی تأثیر اشتغال به شبکه های اجتماعی بر سازگاری دانش آموزان با نقش واسطه گری سبک های فرزندپروری والدین: مورد مطالعه دانش آموزان پسر پایه ی ششم شهر برازجان» بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیۀ والدین دانش آموزان پایۀ ششم ابتدایی شهر برازجان به تعداد 1586 نفر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، تعداد 370 نفر از والدین به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه های اشتغال به شبکه های اجتماعی حجازی و همکاران (1395)، سازگاری دانش آموزان سینها و سینگ (1993) و سبک فرزندپروری بامریند (1973) بود که روایی صوری و محتوایی آنها مورد تأیید قرار گرفت و برای بررسی پایایی، نیز از آزمون کرونباخ استفاده شد که برای کل پرسشنامه های مذکور، به ترتیب، ضرایب پایایی برابر با 72/0، 78/0 و 79/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر و آزمون مدلسازی معادلات ساختاری در قالب نرم افزارهای Lisrel و SPSS23 استفاده شد و نتایج حاصله نشان داد که اشتغال به شبکه های اجتماعی بر سازگاری دانش آموزان با نقش واسطه گری سبک فرزندپروری در دانش آموزان پسر پایه ی ششم شهر برازجان تأثیر مثبت و معناداری داشته است. همچنین، طبق یافته ها، میزان استفاده و نگرش به شبکه های اجتماعی بر جنبه های مختلف سازگاری (عاطفی، اجتماعی و آموزشی) در دانش آموزان تأثیر مثبت و معناداری داشت. سبک های فرزندپروری مقتدرانه و سهل گیرانه بر جنبه های مختلف سازگاری در دانش آموزان تأثیر مثبت و معناداری داشتند؛ اما سبک فرزندپروری مستبدانه بر سازگاری دانش آموزان تأثیر منفی و معناداری داشت. در نهایت، مشخص شد که سبک غالب فرزندپروری والدین، سبک مقتدرانه بوده است.
- 19
- 3
- 1404/05/16
- 1404/07/06
- 1404/08/22





