ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

از سرزمین های خشک و بی روح، به سوی دریاچه‌های علم و دانش: اتوبیوگرافی فرزندی از عشایر ایلام در مسیر تحقق رویای معلمی
دوره 8، شماره 89، آبان 1404، صفحات 45 - 58
نویسندگان : علی قنبری* 1، ناصر شیربگی 2
1- کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، معلم آموزش و پرورش، ایلام، ایران
2- استاد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده :
این پژوهش، روایت و گفتاری از زندگی من است؛ فرزندی از عشایر کلهر ایلام که در میان سرزمین های خشک و بی‌رحم، با تکیه بر تاب‌آوری و حمایت خانواده، راهی به سوی علم و دانش و حرفه معلمی باز کرد. با استفاده از از روش تحلیل روایی، این پژوهش، سفر زندگی‌ام را از کودکی در چادرهای سیاه تا تحصیل در دانشگاه کردستان و موفقیت در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش به نگاه در می‌آورد. نتایج نشان می‌دهند که تاب‌آوری، حمایت خانواده و اراده‌ای استوار، عوامل کلیدی در عبور از موانع ساختاری نظیر انزوای جغرافیایی، کمبود زیرساخت‌های آموزشی و شکاف دیجیتال بوده‌اند. این روایت، بر نقش آموزش به‌عنوان دریچه‌ای به سوی تحرک اجتماعی در جوامع حاشیه‌ و کناره نشین همچون عشایر تأکید دارد و نشان می‌دهد که چگونه آموزش می‌تواند هویت و ماهیت افراد را بازآفرینی و بازسازی کند. پژوهش حاضر، با وارسی در تجربیات زیسته، فریادی برای برقراری عدالت آموزشی و اجتماعی در میان عشایر ایران است . پیشنهاد می‌شود که نظام آموزشی با تاسیس مدارس سیار و آموزش معلمان برای مناطق عشایری و همچنین فراهم کردن امکانات و ابزارهای دیجیتالی و اینترنت، مشکلات و موانع موجود را کاهش دهد. محدودیت این مطالعه، تمرکز بر تجربه یک فرد است و پیشنهاد می‌شود پژوهش‌های آینده، تجارب گسترده‌تری از عشایر را مورد بررسی و کاوش قرار دهند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !