دوره 8، شماره 83، اردیبهشت 1404، صفحات 1 - 15
نویسندگان : لیلا بندری * و نرگس برزآبادی فراهانی و زینت مهربخش

چکیده :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودکان استثنایی شهر اهواز بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان استثنایی مراجعه کننده به موسسات کاردرمانی شهر اهواز در سال 1400 بود. از این میان 30 مادر به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989) بود. داده‌ها به وسیله تحلیل کواریانس چندمتغیری و تک متغیری با کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد آموزش ذهن‌آگاهی بر افزایش تاب‌آوری و بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودکان استثنایی مؤثر می‌باشد. بر این اساس استفاده از تمرینات ذهن‌آگاهی برای ارتقاء تاب‌آوری و بهزیستی روانشناختی پیشنهاد می گردد.

کلمات کلیدی :
ذهن‌آگاهی، تاب‌آوری، بهزیستی، مادران، استثنایی.


مشاهده مقاله
49
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۹ بهمن ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۷ فروردین ۱۴۰۴
تاریخ پذیرش
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴