عوامل و عناصر کلیدی در موقعیت آموزشی مدرسه
دوره 5، شماره 50، مرداد 1401، صفحات 488 - 501
نویسندگان : نگین فخار *
چکیده :
محیط آموزشی از ابعاد متعددی تشکیل شده است که یکی از مهم¬ترین ابعاد آن، موقعیت آموزشی است. برای موفقیت در این موقعیت، عوامل و عناصر متعددی ایفای نقش می کنند که سبب افزابش کیفیت و ارتقای نظام آموزشی می شود. نقص در هر یک از آنان، می تواند کل فرایند و فضای آموزشی را ویران کند. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی عوامل و عناصر کلیدی در فضا و موقعیت آموزشی از طریق کتب و مقالات متعدد و به صورت کتابخانه¬ای پرداخته است. در نهایت به استخراج 9 عامل کلیدی اهتمام ورزیده است که عبارت اند از: طرح درس، رفتار ورودی، خلاقیت، سبک مدیریت کلاس درس، تخصص و صلاحیت حرفه¬ای، رعایت اصول سازماندهی محتوا، روش تدریس نوین، تکلیف، ارزشیابی و پوشه کار.
محیط آموزشی از ابعاد متعددی تشکیل شده است که یکی از مهم¬ترین ابعاد آن، موقعیت آموزشی است. برای موفقیت در این موقعیت، عوامل و عناصر متعددی ایفای نقش می کنند که سبب افزابش کیفیت و ارتقای نظام آموزشی می شود. نقص در هر یک از آنان، می تواند کل فرایند و فضای آموزشی را ویران کند. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی عوامل و عناصر کلیدی در فضا و موقعیت آموزشی از طریق کتب و مقالات متعدد و به صورت کتابخانه¬ای پرداخته است. در نهایت به استخراج 9 عامل کلیدی اهتمام ورزیده است که عبارت اند از: طرح درس، رفتار ورودی، خلاقیت، سبک مدیریت کلاس درس، تخصص و صلاحیت حرفه¬ای، رعایت اصول سازماندهی محتوا، روش تدریس نوین، تکلیف، ارزشیابی و پوشه کار.
کلمات کلیدی :
فضای آموزشی، کلاس، روش، معلم، دانش آموز، مدرسه
فضای آموزشی، کلاس، روش، معلم، دانش آموز، مدرسه
مشاهده مقاله
695
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ شهریور ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۱۴ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ پذیرش
۲۳ مرداد ۱۴۰۱