دوره 4، شماره 37، تیر 1400، صفحات 46 - 37
نویسندگان : پریسا الفتی فر *

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين يادگيري سازماني با نوآوري و عملكرد شغلي كاركنان آموزش و پرورش بود. این پژوهش توصيفي و در روش اجرا از نوع همبستگي مي باشد. جامعه آماري در اين پژوهش كليه كاركنان آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در نظر گرفته شد كه تعداد آنها 662 نفر بودند. نمونه آماري نيز با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي و براساس جدول مورگان تعداد 243 نفراز كاركنان انتخاب شدند و سپس از طريق پرسشنامه هاي پرسشنامه یادگیری سازمانی توسط نيف، نوآوري تورنس، پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون مورد بررسي قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد بین يادگيري سازماني و مولفه هاي آن (تفكر سيستمي، كار و يادگيري گروهي، فرهنگ سازماني، اشتراك دانش، چشم انداز مشترك، رهبري مشاركتي و شايستگي كاركنان) با نوآوري كاركنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین يادگيري سازماني و مولفه هاي آن (تفكر سيستمي، كار و يادگيري گروهي، فرهنگ سازماني، اشتراك دانش، رهبري مشاركتي و شايستگي كاركنان) با عملكرد شغلي كاركنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد اما بين مولفه چشم انداز مشترك با عملكرد شغلي كاركنان رابطه اي وجود نداشت. بين يادگيري سازماني و نوآوري و عملكرد شغلي كاركنان زن و مرد تفاوت معني داري وجود ندارد.

کلمات کلیدی :
يادگيري سازماني، نوآوري، عملكرد شغلي، كاركنان