دوره 5، شماره 50، مرداد 1401، صفحات 518 - 529
نویسندگان : وحید کسانی * و مهرعلی محمدی

چکیده :
آموزش مجازی شیوه جدیدی از تحصیل و تدریس به حساب می آید که بسیاری از کشورها سال هاست از آن استفاده می کنند. بعد از شیوع کرونا در دنیا بسیاری از کشورها از جمله ایران نیز به سمت استفاده از شیوه رفتند. با این حال بسیاری از معلمان و دانش آموزان به دلیل عدم آشنایی با این سیستم چندان موافق آن نبودند. این به دلیل آن است که نقش معلم در آموزش مجازی نادیده گرفته و اهمیت آن انکار شد. درست مانند هر محیط آموزشی دیگر که به معلم و آموزگار نیاز دارد، آموزش مجازی نیز نیازمند حضور موثر معلمان است. در پژوهش حاضر به نقش مؤثر ‌‌معلمان در مدیریت کلاس درس در فضای مجازی اشاره می شود. مدیریت کلاس‌های حضوری به دلیل حضور فیزیکی ‌‌معلمان و کنترل مستقیم آنان بر کلاس ساده‌‌تر از اداره کلاس‌های غیرحضوری و مجازی است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شیوه های موثر مدیریت کلاس درس در فضای مجازی اشاره کرده و آسیب های حضور دانش آموزان در این فضا را مورد ارزیابی قرار دهیم. نتایج گویای این امر است که معلمان با شناخت نقش های خود می توانند در بهبود آموزش مجازی کمک کنند. برگزاری کلاس مجازی خوب در گرو شناخت همین نقش ها می باشد. رعایت اصول و آموزه‌های تعلیم و تربیت در پرتو تعامل با فراگیرندگان نوعی پیوند عاطفی میان معلم و دانش‌آموزان به وجود ‌آورده و بدین صورت، کلاس درس در فضای مجازی به یک محیط جذاب، فعال و شاداب تبدیل می شود.

کلمات کلیدی :
فضای مجازی، مدیریت،کلاس درس، آموزش، یادگیری


مشاهده مقاله
409
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۱ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۱۶ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۴ مرداد ۱۴۰۱