دیدگاه مدیران، معلمان و دانش آموزان در دوره ابتدایی در روابط دختر و پسر با رویکرد پدیدارشناسی
دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 16 - 29
نویسندگان : لیلا کامیاب نسب *
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف بررسی روابط دختر و پسر از دیدگاه مدیران، معلمان و دانش آموزان دوره ابتدایی شهر بوکان انجام شد. نوع این پژوهش، کیفی و روش آن، پدیدار شناسی است. جامعه این پژوهش شامل کلیه معلمان، دانش آموزان و مدیران دوره ابتدایی شهر بوکان است. حجم نمونه بر اساس منطق اشباع نظری تعیین شد و افراد نمونه بر اساس روش نمونهگیری هدفمند متوالی انتخاب شدند که در مجموع 11 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. در این مطالعه، به منظور برآورد میزان روایی چک لیست مصاحبه از معیار اعتبارپذیری (واقعی بودن توصیفها و یافتههای پژوهش) با بکارگیری رویههای ویژه کدگذاری و تحلیل برای ارزیابی روایی استفاده شد. همچنین برای ارزیابی پایایی از راهکارهای هدایت دقیق جریان مصاحبه برای گردآوری دادهها، ایجاد فرآیندهای ساختارمند برای اجرا و تفسیر مصاحبههای همگرا، وجود حداقل دو نفر برای انجام مصاحبه به صورت جداگانه بهره گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات این پژوهش از روش تحلیل تفسیری استفاده شد که حاوی سه کدگذاری باز، محوری و انتخابی است. یافته ها نشان داد که عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی بر شکل گیری رابطه دوستی پیش از ازدواج مؤثر است و عوامل جمعیت شناختی در شکل گیری به اندازه سایر عوامل مؤثر نیست.
پژوهش حاضر باهدف بررسی روابط دختر و پسر از دیدگاه مدیران، معلمان و دانش آموزان دوره ابتدایی شهر بوکان انجام شد. نوع این پژوهش، کیفی و روش آن، پدیدار شناسی است. جامعه این پژوهش شامل کلیه معلمان، دانش آموزان و مدیران دوره ابتدایی شهر بوکان است. حجم نمونه بر اساس منطق اشباع نظری تعیین شد و افراد نمونه بر اساس روش نمونهگیری هدفمند متوالی انتخاب شدند که در مجموع 11 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. در این مطالعه، به منظور برآورد میزان روایی چک لیست مصاحبه از معیار اعتبارپذیری (واقعی بودن توصیفها و یافتههای پژوهش) با بکارگیری رویههای ویژه کدگذاری و تحلیل برای ارزیابی روایی استفاده شد. همچنین برای ارزیابی پایایی از راهکارهای هدایت دقیق جریان مصاحبه برای گردآوری دادهها، ایجاد فرآیندهای ساختارمند برای اجرا و تفسیر مصاحبههای همگرا، وجود حداقل دو نفر برای انجام مصاحبه به صورت جداگانه بهره گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات این پژوهش از روش تحلیل تفسیری استفاده شد که حاوی سه کدگذاری باز، محوری و انتخابی است. یافته ها نشان داد که عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی بر شکل گیری رابطه دوستی پیش از ازدواج مؤثر است و عوامل جمعیت شناختی در شکل گیری به اندازه سایر عوامل مؤثر نیست.
کلمات کلیدی :
روابط دختر- پسر، معلمان،مدیران، دانش آموزان دوره ابتدایی، پدیدارشناسی
روابط دختر- پسر، معلمان،مدیران، دانش آموزان دوره ابتدایی، پدیدارشناسی
مشاهده مقاله
258
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۶ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۳۰ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ مرداد ۱۴۰۲