دوره 5، شماره 48، خرداد 1401، صفحات 110 - 120
نویسندگان : عطیه تمجید فر *

چکیده :
گذر از دوره نوجوانی به عنوان دوره ای بحرانی،نیازمند داشتن مهارت های اجتماعی است زیرا نوجوانان با بحران هایی نظیر بحران هویت،منفی نگری،انحرافات اجتماعی و.... مواجه هستند. از میان بهزیستی معنوی وسلامت روان دانشجویان رابطه ای وجود دارد و بدون توجه به بهزیستی معنوی ان ها سایر ابعاد جسمی،روانی واجتماعی عملکرد خوبی ندارند. اموزش نوپا شفقت سبب بهبود مشکلاتی نظیر اضطراب وافسردگی مفید می شود بنابراین پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر شفقت ورزی بر بهزیستی معنوی دانش آموزان سال یازدهم و دوازدهم شهرستان نیشابور درسال 1400انجام شد. روش پژوهش حاضرنیمه ازمایشی با استفاده از طرح پیش ازمایش-پس ازمون با گروه کنترل بود. جامعه اماری پژوهش حاضرشامل کلیه دانش اموزان سال یازدهم ودوازدهم شهرستان نیشابور در سال تحصیلی1399-1400 است.تعداد 30 دانش اموز به روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه اماری انتخاب و به تصادف در 2 گروه (یک گروه ازمایش ویک گروه کنترل)تقسیم شدند. هر دو گروه به عنوان پیش ازمون وپس ازمون مقیاس بهزیستی معنوی را در فضای مجازی پاسخ دادند،با این تفاوت که پژوهشگر دوره شفقت درمانی را طی 6 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه ازمایش برگزار کرد داده ها با روش اماری تحلیل کواریانس تک متغیره با نرم افزار spss-22مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند .نتایج حاکی از این بود که شفقت ورزی باعث افزایش بهزیستی معنوی دانش آموزان یازدهم ودوازدهم می شود.پژوهشگر پیشنهاد می کند که در مراکز مشاوره دانش اموزی مداخلاتی مانند اموزش شفقت ورزی به دانش اموزان داد ه شود و این اموزش در برنامه درسی دانش اموزان متوسطه گنجانده شود.

کلمات کلیدی :
شفقت درمانی، بهزیستی معنوی، دانش آموزان


مشاهده مقاله
357
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۵ مهر ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ پذیرش
۰۵ تیر ۱۴۰۱