چگونه توانستم دانش آموزان پایه دهم (رشته شبکه) را به درس جغرافیا علاقه مند کنم؟
دوره 8، شماره 83، اردیبهشت 1404، صفحات 40 - 47
نویسندگان : محمد حسین رهجو * و الهام رهجو و زهرا احمدی کوهبنانی و نسرین میرزاخون
چکیده :
این پژوهش، به موضوع «چگونه توانستم دانش آموزان پایه دهم (رشته شبکه) را به درس جغرافیا علاقه مند کنم؟» می پردازد. طرح پژوهش توصیفی و از نوع تحقیق عملی (اقدام پژوهی) است. یکی از مسائلی که ممکن است در بعضی از کلاس ها در بین دانش آموزان وجود داشته باشد مسئله ی بی علاقگی دانش آموزان نسبت به درس خاصی است. عوامل زیادی می تواند در به وجود آمدن این موضوع نقش داشته باشد. برای جمع آوری اطلاعات از روش های مشاهده و یادداشت برداری وگفت و گو استفاده شده است. به منظور رفع وحل مسئله ایجاد شده از روش های تدریس فعال، تشویق کردن دانش آموزان، استفاده از ابزار ها و امکانات آموزشی مرتبط با درس، از زاویه دیگر به مطالب درسی نگاه کردن و به کاربردن مثال های عینی و کاربردی استفاده شده است. شواهد نشان داد خارج شدن از یکنواختی تدریس و استفاده از روش های نوین تدریس می تواند علاقه و انگیزه دانش آموزان به درس مربوطه را بیشتر کند.
این پژوهش، به موضوع «چگونه توانستم دانش آموزان پایه دهم (رشته شبکه) را به درس جغرافیا علاقه مند کنم؟» می پردازد. طرح پژوهش توصیفی و از نوع تحقیق عملی (اقدام پژوهی) است. یکی از مسائلی که ممکن است در بعضی از کلاس ها در بین دانش آموزان وجود داشته باشد مسئله ی بی علاقگی دانش آموزان نسبت به درس خاصی است. عوامل زیادی می تواند در به وجود آمدن این موضوع نقش داشته باشد. برای جمع آوری اطلاعات از روش های مشاهده و یادداشت برداری وگفت و گو استفاده شده است. به منظور رفع وحل مسئله ایجاد شده از روش های تدریس فعال، تشویق کردن دانش آموزان، استفاده از ابزار ها و امکانات آموزشی مرتبط با درس، از زاویه دیگر به مطالب درسی نگاه کردن و به کاربردن مثال های عینی و کاربردی استفاده شده است. شواهد نشان داد خارج شدن از یکنواختی تدریس و استفاده از روش های نوین تدریس می تواند علاقه و انگیزه دانش آموزان به درس مربوطه را بیشتر کند.
کلمات کلیدی :
دانش آموزان، علاقه مندی، جغرافیا، اقدام پژوهی
دانش آموزان، علاقه مندی، جغرافیا، اقدام پژوهی
مشاهده مقاله
41
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۴ آذر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۲۰ اسفند ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴