دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 412 - 426
نویسندگان : مهدیه خداکرمی *

چکیده :
هدف این مطالعه، پیش بینی سبک مدیریت کلاس معلم بر اساس سبک اسنادی و جو سازمانی در مدارس دوره ابتدایی شهر قم، بود. نمونه پژوهش حاضر، شامل معلمان مرد و زن مدارس دوره ابتدایی ناحیه 2 قم بوده (141 معلم مرد و 148 معلم زن) که به روش طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه نگرش و باورهای معلمان در مورد سبک مدیریت کلاس درس مارتین و بالدوین، پرسشنامه سبک های اسنادی سلیگمن و همکاران و پرسشنامه ادراک از جو مدرسه هالپین و کرافت بود. نتایج نشان داد؛ 1)سبک اسنادی معلمان، قادر به پیشبینی مستقیم و معنادار سبک‌های مدیریت کلاس درس معلمان، نیست. 2)جو سازمانی مدارس قادر است به میزان 13 درصد از تغییرات سبک مدیریت کلاس معلم، را به صورت مستقیم و معنادار پیشبینی کند. در مجموع می‌توان اظهار داشت که بین جو سازمانی مدارس ابتدایی، سبک‌های اسنادی معلمان و سبک‌های مدیریت کلاس درس معلمان، رابطه وجود داشته و سبک مدیریت کلاس درس تنها بر اساس جو سازمانی مدارس دوره ابتدایی قابل پیش بینی است.

کلمات کلیدی :
سبک مدیریت کلاس معلم، سبک اسنادی، جو سازمانی، معلمان دوره ابتدایی.


مشاهده مقاله
254
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۷ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۸ تیر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ مرداد ۱۴۰۲