پیش بینی سازگاری اجتماعی بر اساس ناگویی هیجانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطهاول شهر زهک
دوره 5، شماره 50، مرداد 1401، صفحات 310 - 332
نویسندگان : صدیقه راشکی * و بتول شهرکی و هاجر نوری و راضیه خالص میر
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی سازگاری اجتماعی بر اساس ناگویی هیجانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر زهک بوده است. در این مطالعه طرح پژوهشی از نوع همبستگی و جامعهي آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زهک در سال تحصیلی 1400 -1401 ميباشد که بر اساس گزارش اداره آموزش و پرورش کل آمار دانش آموزان دختر شهر زهک در مقطع متوسطه 412 نفر ميباشند. با استفاده از جدول برآورد نمونه قاعده کوکران نمونه اي به حجم 60 نفر در نظر گرفته شد. بعد از مشخص شدن تعداد نمونه آماری، به روش تصادفی خوشهای 52 نفر انتخاب شدند . در این پژوهش از پرسشنامه سازگاری اجتماعی دانش آموزان سینها و سینگ و پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو بگبی، پارکر و تیلور (1994 ) استفاده و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آزمون آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههاي به دست آمده نشان داد که مقدار همبستگی سازگاری اجتماعی و ناگویی هیجانی52/0 میباشد،که از نظر آماری معنادار است(01/0->p ).بر اساس نتایج این پژوهش ناگویی هیجانی با 38/0- که سهم بالایی را در پیشبینی سازگاری اجتماعی داشته و نیز رابطه آن با سازگاری منفی و معکوس است.
هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی سازگاری اجتماعی بر اساس ناگویی هیجانی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر زهک بوده است. در این مطالعه طرح پژوهشی از نوع همبستگی و جامعهي آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زهک در سال تحصیلی 1400 -1401 ميباشد که بر اساس گزارش اداره آموزش و پرورش کل آمار دانش آموزان دختر شهر زهک در مقطع متوسطه 412 نفر ميباشند. با استفاده از جدول برآورد نمونه قاعده کوکران نمونه اي به حجم 60 نفر در نظر گرفته شد. بعد از مشخص شدن تعداد نمونه آماری، به روش تصادفی خوشهای 52 نفر انتخاب شدند . در این پژوهش از پرسشنامه سازگاری اجتماعی دانش آموزان سینها و سینگ و پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو بگبی، پارکر و تیلور (1994 ) استفاده و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آزمون آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههاي به دست آمده نشان داد که مقدار همبستگی سازگاری اجتماعی و ناگویی هیجانی52/0 میباشد،که از نظر آماری معنادار است(01/0->p ).بر اساس نتایج این پژوهش ناگویی هیجانی با 38/0- که سهم بالایی را در پیشبینی سازگاری اجتماعی داشته و نیز رابطه آن با سازگاری منفی و معکوس است.
کلمات کلیدی :
سازگاری اجتماعی، ناگویی هیجانی، دانش آموزان، متوسطه اول
سازگاری اجتماعی، ناگویی هیجانی، دانش آموزان، متوسطه اول
مشاهده مقاله
438
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۴ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۳ مرداد ۱۴۰۱