دوره 5، شماره 56، بهمن 1401، صفحات 44 - 54
نویسندگان : امیرحسین مهدی مقدم * و زهرا غلامی و امید غفوری

چکیده :
پژوهش حاضر به روش مروری توصیفی است که برای‌ جمع آوری اطلاعات از منابع مکتوب و کتابخانه ای معتبر که در این زمينه انجام شده است مراجه کرده ایم. معلمان در کشورها و ملل مختلف دارای نقش کلیدی و حیاتی هستند که با تربیت نسل آینده هر کشوری، در واقع آینده آن کشورها را رقم میزنند. به همین دلیل در کشورهای مختلف اهمیت معلمان و شغل معلمی در اسناد و قوانین مختلف اهمیت مییابد. در ایران نیز در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر نقش الگویی و جایگاه معلمین تأکید و راهکارهای متعددی برای دستیابی به آن پیشبینی شده است.پژوهشهای متعدد نشان میدهد که انگیزه اولیه معلمان برای ورود به این شغل تأثیر مهمی بر اهداف، باورها رفتارها و رضایت شغلی آنان دارد و بر انگیزه و یادگیری دانش آموزان نیز تأثیرگذار است. هر قدر معلمی از انگیزه كاری بالاتری برخوردار باشد به همان ميزان می تواند در كلاس از كارایی بیشتری برخوردار گردد. یافته های پژوهشی بیانگر اين مطلب است كه معلمانی كه دارای انگيزه بالاتری هستند، دانش آموزان شان از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردار می شوند معلمان در کنار تخصص مورد نیازشان، باید روی شخصیت و انگیزه خودشان نیز کار بکنند و مهارت‌های لازم را به دست آورند.

کلمات کلیدی :
انگیزه، انگیزش شغلی، انگیزه شغلی معلمان، راهکار های ایجاد انگیزه در معلمان


مشاهده مقاله
308
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۸ تیر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۵ آبان ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۳۰ بهمن ۱۴۰۱