بررسی تاثیر اضطراب بر افت تحصیلی دانش آموزان
دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 314 - 330
نویسندگان : لیلا میرزایی * و زهرا ایمانی و مریم عبدالهی
چکیده :
يكي از شايع ترين مشكلات عاطفي وهيجاني كه دانش آموزان با آن مواجه اند اضطراب است. اضطراب از نظر روانپزشکی یعنی ناآرامی، هراس و ترس ناخوشایند یا احساس خطر قریب الوقوع که منبع آن قابل شناختن نیست. دانش آموزان مضطرب بيشتر در انتظار شكست هستند تا موفقيت و بیشتر خود را عامل شكست مي دانند. اين نوع خطاهاي فكري آسيب پذيري و اضطراب را افزايش مي دهد وانگيزه هاي مربوط به تحصيل را تحت تاثير قرار مي دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اضطراب بر افت تحصیلی دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در جريان رشد، كودكان و نوجوانان طيف وسيعي از اضطرابها را تجربه مي كنند گاه اين اضطرابها از آنچنان شدتي برخوردار هستند كه زندگي روزمره و تحصيلي آنان را دشوار مي سازند. اضطراب در دوران دبستان بين سنین 11 – 10 سالگي شكل گرفته، ثبات مي يابد و تا بزرگسالي تداوم مي يابد و در صورت شدت اضطراب باعث افت تحصیلی مي شود.
يكي از شايع ترين مشكلات عاطفي وهيجاني كه دانش آموزان با آن مواجه اند اضطراب است. اضطراب از نظر روانپزشکی یعنی ناآرامی، هراس و ترس ناخوشایند یا احساس خطر قریب الوقوع که منبع آن قابل شناختن نیست. دانش آموزان مضطرب بيشتر در انتظار شكست هستند تا موفقيت و بیشتر خود را عامل شكست مي دانند. اين نوع خطاهاي فكري آسيب پذيري و اضطراب را افزايش مي دهد وانگيزه هاي مربوط به تحصيل را تحت تاثير قرار مي دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اضطراب بر افت تحصیلی دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در جريان رشد، كودكان و نوجوانان طيف وسيعي از اضطرابها را تجربه مي كنند گاه اين اضطرابها از آنچنان شدتي برخوردار هستند كه زندگي روزمره و تحصيلي آنان را دشوار مي سازند. اضطراب در دوران دبستان بين سنین 11 – 10 سالگي شكل گرفته، ثبات مي يابد و تا بزرگسالي تداوم مي يابد و در صورت شدت اضطراب باعث افت تحصیلی مي شود.
کلمات کلیدی :
اضطراب، دانش آموزان، افت تحصیلی
اضطراب، دانش آموزان، افت تحصیلی
مشاهده مقاله
261
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۴ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ مرداد ۱۴۰۲