دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 314 - 330
نویسندگان : لیلا میرزایی * و زهرا ایمانی و مریم عبدالهی

چکیده :
يكي از شايع ترين مشكلات عاطفي وهيجاني كه دانش آموزان با آن مواجه اند اضطراب است. اضطراب از نظر روانپزشکی یعنی ناآرامی، هراس و ترس ناخوشایند یا احساس خطر قریب الوقوع که منبع آن قابل شناختن نیست. دانش آموزان مضطرب بيشتر در انتظار شكست هستند تا موفقيت و بیشتر خود را عامل شكست مي دانند. اين نوع خطاهاي فكري آسيب پذيري و اضطراب را افزايش مي دهد وانگيزه هاي مربوط به تحصيل را تحت تاثير قرار مي دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اضطراب بر افت تحصیلی دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در جريان رشد، كودكان و نوجوانان طيف وسيعي از اضطرابها را تجربه مي كنند گاه اين اضطرابها از آنچنان شدتي برخوردار هستند كه زندگي روزمره و تحصيلي آنان را دشوار مي سازند. اضطراب در دوران دبستان بين سنین 11 – 10 سالگي شكل گرفته، ثبات مي يابد و تا بزرگسالي تداوم مي يابد و در صورت شدت اضطراب باعث افت تحصیلی مي شود.

کلمات کلیدی :
اضطراب، دانش آموزان، افت تحصیلی


مشاهده مقاله
261
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۴ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ مرداد ۱۴۰۲