بررسی میزان انطباق صلاحیتهای حرفه ای معلمان شیمیدوره متوسطه باویژگیهای برنامه درسی مدرسه محور درآموزش و پرورش
دوره 5، شماره 50، مرداد 1401، صفحات 131 - 139
نویسندگان : سیمین عسکری * و حمیدرضا رضازاده بهادران و کامبیز پوشنه
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان انطباق صلاحیت های حرفه ای معلمان شیمی دوره متوسطه با ویژگیهای برنامه درسی مدرسه محور درآموزش و پرورش شهرتهران انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا ، توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه دبیران شیمی مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران میباشند که با توجه به استعلام گرفته شده از آموزش وپرورش برابر 830 نفر بودند. با توجه به فرمول کوکران تعداد 263 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها، با توجه به ماهیت موضوع، ازپرسشنامه محقق ساخته شامل 39 سؤال استفاده شد. روایی پرسشنامه بهصورت صوری و محتوايی و پايايي آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شده است. نتایج این تحقیق نشان داد صلاحیت های حرفه ای معلمان شیمی دوره متوسطه در هر سه بعد شناختی-مهارتی، نگرشی-رفتاری و مدیریتی باویژگیهای برنامه درسی مدرسه محور درآموزش و پرورش شهرتهران انطباق دارد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان انطباق صلاحیت های حرفه ای معلمان شیمی دوره متوسطه با ویژگیهای برنامه درسی مدرسه محور درآموزش و پرورش شهرتهران انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا ، توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه دبیران شیمی مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران میباشند که با توجه به استعلام گرفته شده از آموزش وپرورش برابر 830 نفر بودند. با توجه به فرمول کوکران تعداد 263 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها، با توجه به ماهیت موضوع، ازپرسشنامه محقق ساخته شامل 39 سؤال استفاده شد. روایی پرسشنامه بهصورت صوری و محتوايی و پايايي آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شده است. نتایج این تحقیق نشان داد صلاحیت های حرفه ای معلمان شیمی دوره متوسطه در هر سه بعد شناختی-مهارتی، نگرشی-رفتاری و مدیریتی باویژگیهای برنامه درسی مدرسه محور درآموزش و پرورش شهرتهران انطباق دارد.
کلمات کلیدی :
ویژگیهای برنامه درسی، مدرسه محور، صلاحیت شناختی-مهارتی، صلاحیت نگرشی-رفتاری و صلاحیت مدیریتی
ویژگیهای برنامه درسی، مدرسه محور، صلاحیت شناختی-مهارتی، صلاحیت نگرشی-رفتاری و صلاحیت مدیریتی
مشاهده مقاله
437
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۳ مرداد ۱۴۰۱