-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات3,368
-
تعداد نویسندگان7,156
-
مقالات پذیرش شده1,298
-
مقالات رد شده2,070
-
درصد پذیرش38.54%
-
درصد عدم پذیرش61.46%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,168,962

مدارس شناختی: مروری بر فرایند آموزش و یادگیری در رویکرد شناختی
دوره 8، شماره 89، آبان 1404، صفحات 14 - 22
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی کرمان
2- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
چکیده :
اهداف: در مدارس ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﻌﻠﻢﻫﺎ، فراگیران و واﻟﺪﯾﻦ ﺑﻪ رﺷﺪ ﻋﻘﻼﻧﯽ و رﺷﺪ ﻓﮑﺮ توجه می کنند و اوﻟﻮﯾﺖ آنان ﻧﮕﺮش ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ داﻧﺶ و راﺑﻄﻪ زﺑﺎن و ﺗﻔﮑﺮ می باشد. در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻫﺪف اﯾﻦ است که ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﺗﻔﺎوت ﻫﺎي ﻓﺮدي، ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎي دروﻧﯽ ﻓﺮد ﭘﺮورش یابد و آﻧﭽﻪ ﯾﺎد ﻣﯽﮔﯿﺮد ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﯾﮏ داﻧﺶ ﻋﻤﯿﻖ ﺷﻮد. روش: این مطالعه به روش مروری بر متون پژوهشی جهان پیرامون ویژگی های مدارس با رویکرد شناختی انجام شدو با بررسی کلید واژه هایی مانند یادگیری شناختی و آموزش شناختی جدیدترین مقالات مرتبط بررسی شدند. یافته ها: در مدارس شناختی فراگیران آگاهانه و خلاقانه و معنادار اطلاعات جدید را پردازش می کنند و در عین یادگیری فردی با مشارکت جمعی برای توسعه، تثبیت و کاربرد آموخته های خود می کوشند. در این فرایند بیشترین مسئولیت یادگیری با خود فراگیران است. نتیجه گیری: آﻣﻮزش و یادگیری با رویکرد شناختی در تمامی سیستم های آموزشی از جمله مدارس می تواند ﺑﺮ ﯾﺎدﮔﯿﺮي عمیق و معنادار فراگیران و با کاربرد عملی آموخته ها در زندگی حال و آینده ایشان موثر باشد.
کلمات کلیدی :
- 23
- 22
- 1404/02/08
- 1404/05/19
- 1404/08/13





