ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

بررسی رابطه ‏ی بین مهارت‏ های مقابله‏ ای با خودمهاری و هویت فردی دانش ‏آموزان دورۀ ابتدایی شهر کنارتخته
دوره 8، شماره 87، شهریور 1404، صفحات 72 - 85
نویسندگان : کشور ویسی* 1، عبدالرضا عرب زاده 2
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، مؤسسه آموزش عالی خرد بوشهر، بوشهر، ایران
2- استادیار گروه مدیریت آموزشی، مؤسسه آموزش عالی خرد بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده :
هدف این پژوهش، تعیین رابطه‏ ی بین مهارت‏ های مقابله ‏ای با خودمهاری و هویت فردی دانش ‏آموزان دورۀ ابتدایی شهر کنارتخته بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیۀ دانش‏ آموزان دورۀ ابتدایی شهر کنارتخته به تعداد 638 نفر بود که به روش خوشه ‏ای چندمرحله‏ ای، تعداد 312 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه ‏های مهارت‏ های مقابله ‏ای کارور و همکاران (1989)، خودکنترلی گراسمیک و همکاران (1993) و هویت فردی بهرامی (1394) بود که روایی صوری و محتوایی آن‏ها مورد تأیید قرار گرفت و برای بررسی پایایی، نیز از آزمون کرونباخ استفاده شد که برای کل پرسشنامه‏ های مذکور، به‏ترتیب، ضرایب پایایی برابر با 76/0، 78/0 و 72/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ‏ها، از آزمون ‏های‏ ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره، در قالب نرم ‏افزار SPSS23 استفاده شد و نتایج حاصله نشان داد که بین مهارت‏ های مقابله ‏ای (و مؤلفه ‏های آن) با خودمهاری و هویت فردی دانش ‏آموزان رابطه‏ی معناداری وجود دارد. همچنین طبق یافته‏ ها، مشخص شد که بین خودمهاری (به استثنای مؤلفه‏ های ترجیح فعالیت جسمانی و ابراز خشم) و هویت فردی (به استثنای مؤلفه‏ ی هویت اطلاعاتی) در دانش ‏آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود داشته است.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !