
-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره87
-
تعداد مقالات3,352
-
تعداد نویسندگان7,120
-
مقالات پذیرش شده1,285
-
مقالات رد شده2,067
-
درصد پذیرش38.34%
-
درصد عدم پذیرش61.66%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,117,553
بررسی رابطه ی بین مهارت های مقابله ای با خودمهاری و هویت فردی دانش آموزان دورۀ ابتدایی شهر کنارتخته
دوره 8، شماره 87، شهریور 1404، صفحات 72 - 85
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، مؤسسه آموزش عالی خرد بوشهر، بوشهر، ایران
2- استادیار گروه مدیریت آموزشی، مؤسسه آموزش عالی خرد بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده :
هدف این پژوهش، تعیین رابطه ی بین مهارت های مقابله ای با خودمهاری و هویت فردی دانش آموزان دورۀ ابتدایی شهر کنارتخته بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیۀ دانش آموزان دورۀ ابتدایی شهر کنارتخته به تعداد 638 نفر بود که به روش خوشه ای چندمرحله ای، تعداد 312 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه های مهارت های مقابله ای کارور و همکاران (1989)، خودکنترلی گراسمیک و همکاران (1993) و هویت فردی بهرامی (1394) بود که روایی صوری و محتوایی آنها مورد تأیید قرار گرفت و برای بررسی پایایی، نیز از آزمون کرونباخ استفاده شد که برای کل پرسشنامه های مذکور، بهترتیب، ضرایب پایایی برابر با 76/0، 78/0 و 72/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره، در قالب نرم افزار SPSS23 استفاده شد و نتایج حاصله نشان داد که بین مهارت های مقابله ای (و مؤلفه های آن) با خودمهاری و هویت فردی دانش آموزان رابطهی معناداری وجود دارد. همچنین طبق یافته ها، مشخص شد که بین خودمهاری (به استثنای مؤلفه های ترجیح فعالیت جسمانی و ابراز خشم) و هویت فردی (به استثنای مؤلفه ی هویت اطلاعاتی) در دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود داشته است.
کلمات کلیدی :
- 39
- 22
- 1404/03/05
- 1404/04/31
- 1404/06/11