-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات3,368
-
تعداد نویسندگان7,156
-
مقالات پذیرش شده1,298
-
مقالات رد شده2,070
-
درصد پذیرش38.54%
-
درصد عدم پذیرش61.46%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,168,971

هنجاریابی و اعتبار سنجی پرسشنامه همدلی کودکان در جامعه ی ایرانی
دوره 8، شماره 88، مهر 1404، صفحات 14 - 22
1- کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، واحد بهارستان، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران.
چکیده :
زمینه: همدلی عاملی است که باعث ارتقای انسانیت، تمدن و اخلاقیات می شود. همدلی احساسی است که کودک را با تعهدات خود در مقابل دیگران هوشیار می سازد و وجدانش را تحریک می کند. هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی بررسی هنجاریابی و اعتبار سنجی پرسشنامه همدلی کودکان بین 4 تا 6 سال در جامعه ی ایرانی است. روش: روش پژوهش در تحقیق به لحاظ هدف در حوزه تحقیقات کاربردی قرار میگیرد و با توجه به اینکه برای آزمون فرضیات تحقیق از اطلاعات میدانی استفاده میشود، در گروه تحقیقات پیمایشی قرار میگیرد. تحقيق حاضر از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کودکان 2 الی 5 سال شهر اصفهان تشکیل می دهد و. بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 420 نفراز کودکان مراجعه کننده به مراکز بهداشت در مناطق 16 گانه اصفهان انتخاب و مادران و یا مراقبان اصلی آنها پرسشنامه را پر می کنند ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه همدلی کودکان ریف، کتالار و ویفرنیک (2010) بر اساس گزارش والدین می باشد. این ابزار مشتمل بر 20 سوال و در قاالب ابعاد تنظیم احساسات، توجه به احساسات دیگران و اقدامات اجتماعی می باشد که با استفاده از نرم افزار spss و smart pls مورد آنالیز قرار گرفت. نتایج: نتایج تحقیق حاکی از آن بود که 1- پرسش نامه همدلی کودکان داراي پایایی و روایی مناسب بر روي جامعه ي ایرانی است، مقدار آلفا برای تمامی گویه ها بالاست و همچنین با توجه به اینکه مقدار آلفای کرونباخ کل پرسشنامه برابر با 92/0 به دست امده، بنابراین ابزار اندازهگیری مورد نظر و 20 سوال آن برای سنجش شاخص همدلی مناسب بوده و نیازی به حذف، اصلاح و یا تغییر ندارد. 2- عوامل تشکیل دهنده پرسشنامه همدلی از روایی و پایایی لازم برخوردار هستند. 3-بین دختران و پسران در میزان همدلی تفاوت معناداري وجود ندارد. 4- بین گروه های سنی مختلف، تفاوت معنیداری از نظر همدلی مشاهده نشد. بر اساس نتایج به دستآمده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه (381/1=F) و سطح معنیداری (253/0=P) مندرج در جدول 4-10 می توان گفت که بین گروههای سنی مختلف، تفاوت معنیداری از نظر همدلی مشاهده نشد. از این رو می توان گفت که با افزایش سن، ماهیت همدلی تغییر نمی کند.
- 25
- 14
- 1404/02/07
- 1404/04/17
- 1404/07/02





