-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات3,368
-
تعداد نویسندگان7,156
-
مقالات پذیرش شده1,298
-
مقالات رد شده2,070
-
درصد پذیرش38.54%
-
درصد عدم پذیرش61.46%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,168,963

تدوین مدل علی سازگاری فردی و اجتماعی بر اساس باورهای فراشناخت و باورهای انگیزشی با نقش میانجی کمال گرائی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام
دوره 8، شماره 88، مهر 1404، صفحات 69 - 92
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه باختر ایلام، ایران
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه باختر ایلام، ایران
3- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه باختر ایلام، ایران
4- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه باختر ایلام، ایران
چکیده :
هر این پژوهش با هدف تدوین مدل علی سازگاری فردی و اجتماعی بر اساس باورهای فراشناخت وباورهای انگیزشی با نقش میانجی کمال گرائی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام شد. روش پژوهش بر حسب هدف بنیادی و از نظر نحوه اجرا توصيفی و همبستگي از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیلی 1404-1403 به تعداد 4531 نفر بودند. در پژوهش حاضر، به منظور تعیین حجم نمونه، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1970)، تعداد 371 نفر از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه تعیین گردید. در اين پژوهش براي جمع آوري اطلاعات مربوط به پاسخگويي به فرضیه های پژوهش، از روش ميداني با بکارگيري پرسشنامه استفاده شده است، ابزار اصلی گردآوری داده ها، ؛ پرسشنامه باورهای فراشناخت کاترایت – هاتون(2004) با آلفای85/0، پرسشنامه باورهای انگیزشی پنتریچ و همکاران (۱۹۹۱) با آلفای 83/0، پرسشنامه کمال گرایی بشارت و حسینی(1391) با آلفای 84/و پرسشنامه سازگاری فردی و اجتماعی کلارک و همکاران(1953) با آلفای 84/0استفاده شد جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، نرم افزار SPSS22، ایموس25 و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین باورهای فراشناخت و سازگاری فردی و اجتماعی با مقدار 159/0، بین باورهای انگیزشی با سازگاری فردی و اجتماعی با مقدار 231/0، بین کمال گرایی و سازگاری فردی و اجتماعی مقدار 313/0، بین باورهای فراشناخت و کمال گرایی مقدار 615/0، بین باورهای انگیزشی با کمال گرایی مقدار 807/0، همبستگی وجود دارد. همچنین، نقش ميانجي کمال گرایی در حالت استاندارد به میزان 137/0 واحد به اثرات کل رابطه بین باورهای فراشناخت و سازگاری فردی و اجتماعی، و نقش ميانجي کمال گرایی در حالت استاندارد به میزان 203/0 واحد به اثرات کل رابطه بین باورهای انگیزشی با سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام اضافه می کند. با توجه به نتایج مشخصه هاي برازندگي، ضرايب آلفاي كرونباخ گزارش شده و بار عاملی، ضرایب مسیر و C.R.، ابزار گردآوري داده ها مدل علّی سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام بر اساس باورهای فراشناخت و باورهای انگیزشی با نقش میانجی کمال گرایی داراي ويژگي هاي فني (قابليت اعتماد و اعتبار) در سطح بسيار خوب و مطلوبی مي باشد.
- 20
- 14
- 1404/03/01
- 1404/04/14
- 1404/07/10





