نقش ویژگیهای شخصیتی در پیشبینی ابراز هیجان خودآگاه و بازشناسی هیجانات چهره در دانشآموزان
دوره 4، شماره 45، اسفند 1400، صفحات 67 - 57
نویسندگان : اصغر نخستین گلدوست و شراره خاوندی زاد اقدم *
چکیده :
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی در پیشبینی ابراز هیجان خودآگاه و بازشناسی هیجانات چهره در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل بود. در این تحقیق برحسب اهدافی که دنبال میشد، تحقیق از نوع کاربردی و براساس نحوه ی اجرا، تحقیق از نوع میدانی و براساس روش تحقیق، از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ و در مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل بود. نمونه آماری این پژوهش تعداد ۱۵۰ نفر از دانشآموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر اردبیل بود که بصورت غیر تصادفی و دردسترس انتخاب شدند و با توجه به شرایط کرونا، پرسشنامهها بصورت مجازی و آنلاین توسط دانشآموزان تکمیل شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هیجان خودآگاه، آزمون بازشناسی چهرهای هیجانات و پرسشنامه شخصیتیNEO استفاده شد. پايايي آنها با استفاده از آلفاي كرونباخ به ترتيب بین ۵۱/۰ تا ۸۸/۰، ۸۵/۰ و ۸۳/۰ گزارش گرديد. برای تحلیل استنباطی پرسشنامهها از نرمافزار SPSS-22استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که بین ویژگی های شخصیتی و بازشناسی هیجانات چهره و ابراز هیجان خودآگاه رابطه معناداری وجود دارد که بار عاملی متغیر ویژگی های شخصیتی با بازشناسی هیجانات چهره ۴۰/۰ و بار عاملی ویژگی های شخصیتی با ابراز هیجانات خودآگاه ۵۴/۰ بوده است. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که شخصیت افراد تعیین کننده نوع نگاه آنها به اجتماع، دریافت و تفسیر اطلاعات از محیط پیرامونی و تعامل با همنوعان است و این ویژگی های شخصیتی می توانند بر تفسیر آنها از هیجانات دریافتی از دیگران و حتی بازشناسی ابرازهای چهره ای هیجان تأثیر بگذارند.
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی در پیشبینی ابراز هیجان خودآگاه و بازشناسی هیجانات چهره در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل بود. در این تحقیق برحسب اهدافی که دنبال میشد، تحقیق از نوع کاربردی و براساس نحوه ی اجرا، تحقیق از نوع میدانی و براساس روش تحقیق، از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ و در مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل بود. نمونه آماری این پژوهش تعداد ۱۵۰ نفر از دانشآموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر اردبیل بود که بصورت غیر تصادفی و دردسترس انتخاب شدند و با توجه به شرایط کرونا، پرسشنامهها بصورت مجازی و آنلاین توسط دانشآموزان تکمیل شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هیجان خودآگاه، آزمون بازشناسی چهرهای هیجانات و پرسشنامه شخصیتیNEO استفاده شد. پايايي آنها با استفاده از آلفاي كرونباخ به ترتيب بین ۵۱/۰ تا ۸۸/۰، ۸۵/۰ و ۸۳/۰ گزارش گرديد. برای تحلیل استنباطی پرسشنامهها از نرمافزار SPSS-22استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که بین ویژگی های شخصیتی و بازشناسی هیجانات چهره و ابراز هیجان خودآگاه رابطه معناداری وجود دارد که بار عاملی متغیر ویژگی های شخصیتی با بازشناسی هیجانات چهره ۴۰/۰ و بار عاملی ویژگی های شخصیتی با ابراز هیجانات خودآگاه ۵۴/۰ بوده است. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که شخصیت افراد تعیین کننده نوع نگاه آنها به اجتماع، دریافت و تفسیر اطلاعات از محیط پیرامونی و تعامل با همنوعان است و این ویژگی های شخصیتی می توانند بر تفسیر آنها از هیجانات دریافتی از دیگران و حتی بازشناسی ابرازهای چهره ای هیجان تأثیر بگذارند.
کلمات کلیدی :
ویژگیهای شخصیتی، ابراز هیجان خودآگاه، بازشناسی هیجانات چهره
ویژگیهای شخصیتی، ابراز هیجان خودآگاه، بازشناسی هیجانات چهره
مشاهده مقاله
592
دانلود
0