-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات3,368
-
تعداد نویسندگان7,156
-
مقالات پذیرش شده1,298
-
مقالات رد شده2,070
-
درصد پذیرش38.54%
-
درصد عدم پذیرش61.46%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده47
-
تعداد داوران127
-
تعداد مشاهده مقالات3,168,958

اثر بخشی درمان شناختی-رفتاری بر سازگاری فردی والدین،کاهش وسواس فکری و تکانشگری مادران دارای کودکان با تاخیر حرکتی رشدی
دوره 8، شماره 88، مهر 1404، صفحات 1 - 13
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، موسسه آموزش عالی کوشیار واحد گیلان، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی کوشیار واحد گیلان، ایران
3- دانشیار گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی کوشیار واحد گیلان، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف درمان شناختی-رفتاری بر سازگاری فردی والدین،کاهش وسواس فکری و تکانشگری مادران دارای کودکان با تاخیر حرکتی رشدی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کودکان با تاخیر حرکتی رشدی می باشند. روش نمونه گیری به شیوه در دسترس بوده و تعداد 30 نفرکه نمرات آنها یک انحراف پایین تر از میانگین در پرسشنامه وسواس فکری (هاجسون و راکمان ،1997) ، سازگاری فردی (بل و همکاران،1996)و تکانشگری (بارت،1991)در مرحله پیش آزمون است را انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل(15 نفر) جایگزین شدند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار اماری SPSS23 و روش تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره مورد بررسي قرار گرفت. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که نزدیک به 1/74 درصد از تفاوت های فردی در افزایش سازگاری،87 درصد از تفاوت های فردی در بهبود مؤلفه های وارسی، تمیزی، کندی، شک وسواسی و 77 درصد از تفاوت های فردی در بهبود مؤلفه های تکانشگری عدم برنامه ریزی، تکانشگری حرکتی، تکانشگری شناختی و نمره کل در دو مرحله پژوهش به تفاوت بین دو گروه مربوط است (01/0>P).با توجه به نتایج باید گفت که آموزش رمان شناختی-رفتاری توانسته است بر کاهش وسواس فکری و تکانشگری مادران با تاخیر حرکتی رشدی موثر بوده است.
کلمات کلیدی :
- 16
- 11
- 1404/02/03
- 1404/05/12
- 1404/07/06





