ورود به صفحه کاربری

karbari2

ثبت نام

ثبت نام

صفر تا صد چاپ کتاب شما

 

 

 

روانشناسی

اثر بخشی درمان شناختی-رفتاری بر سازگاری فردی والدین،کاهش وسواس فکری و تکانشگری مادران دارای کودکان با تاخیر حرکتی رشدی
دوره 8، شماره 88، مهر 1404، صفحات 1 - 13
نویسندگان : نادیا باقری زیده سرائی* 1، سیده افروز موسوی 2، وحید خوش روش 3
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، موسسه آموزش عالی کوشیار واحد گیلان، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی کوشیار واحد گیلان، ایران
3- دانشیار گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی کوشیار واحد گیلان، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف درمان شناختی-رفتاری بر سازگاری فردی والدین،کاهش وسواس فکری و تکانشگری مادران دارای کودکان با تاخیر حرکتی رشدی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کودکان با تاخیر حرکتی رشدی می باشند. روش نمونه گیری به شیوه در دسترس بوده و تعداد 30 نفرکه نمرات آنها یک انحراف پایین تر از میانگین در پرسشنامه وسواس فکری (هاجسون و راکمان ،1997) ، سازگاری فردی (بل و همکاران،1996)و تکانشگری (بارت،1991)در مرحله پیش آزمون است را انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل(15 نفر) جایگزین شدند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار اماری SPSS23 و روش تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره مورد بررسي قرار گرفت. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که نزدیک به 1/74 درصد از تفاوت های فردی در افزایش سازگاری،87 درصد از تفاوت های فردی در بهبود مؤلفه های وارسی، تمیزی، کندی، شک وسواسی و 77 درصد از تفاوت های فردی در بهبود مؤلفه های تکانشگری عدم برنامه ریزی، تکانشگری حرکتی، تکانشگری شناختی و نمره کل در دو مرحله پژوهش به تفاوت بین دو گروه مربوط است (01/0>P).با توجه به نتایج باید گفت که آموزش رمان شناختی-رفتاری توانسته است بر کاهش وسواس فکری و تکانشگری مادران با تاخیر حرکتی رشدی موثر بوده است.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !